Wycieczka Oświęcim – Zator

WYCIECZKA OŚWIĘCIM – ZATOR

27 marca członkowie Oddziału PTTK „Podbeskidzie” w Bielsku-Białej, pod opieką przewodnika Jana Nogasia, uczestniczyli w pierwszej wycieczce z nowego cyklu, dzięki któremu przybliżone zostaną ciekawe miejsca ziemi cieszyńskiej, pszczyńskiej i żywieckiej. Zaczęliśmy od Oświęcimia i Zatoru – stolic dawnych księstw piastowskich.
Oświęcim kojarzy się wszystkim z hitlerowskim obozem KL Auschwitz-Birkenau, niewiele osób odwiedza miasto, które (jak mogliśmy się przekonać) ma bardzo ciekawą historię i wiele atrakcji turystycznych.
Naszą wycieczkę zaczęliśmy od bulwarów nad Sołą, które nazywane są oświęcimskimi plantami. W pobliżu znajdują się Dzwony Wolności – z 1990. Następnie obejrzeliśmy miejsce po zburzonej przez hitlerowców wielkiej synagodze, na którym utworzono skwer pamięci ozdobiony żonkilami (symbol walki Żydów). Tu mogliśmy obejrzeć miniaturę dawnej bożnicy.
Kolejnym punktem był kościół i klasztor księży salezjanów (do dziś prowadzą słynną szkołę, której patronem jest ojciec Jan Bosko ) oraz kaplicę św. Jacka Odrowąża.
Następnym miejscem był Rynek z ciekawymi budynkami. Do nich należą m.in. kamienica Ślebiarskich oraz dawny hotel Herz, który gościł Józefa Piłsudskiego.
Zwiedziliśmy dwa interesujące muzea, które przybliżają historię miasta. Jedno z nich znajduje się w zamku kasztelanów i książąt oświęcimskich. Można w nim obejrzeć stałe wystawy: „W Królewskim Mieście Oświęcimiu”. „Wnętrza mieszczańskie XIX/XX wieku” . Na pewno niewiele osób wiedziało, że Oświęcim był miastem, z którego w swoją podróż „za chlebem” wyruszali mieszkańcy biednych galicyjskich wiosek. Dla oczekujących na dokumenty podróżne oraz szyfkarty wybudowano osiedle barakowe. Niezwykłym miejscem w zamku jest gotycka wieża obronna, z której podziwialiśmy panoramę miasta. Od niedawna można także zwiedzać dwa podziemne zamkowe tunele
Drugie muzeum znajduje się w dawnym ratuszu. Tu, dzięki osi czasu, odbyliśmy wycieczkę od średniowiecza do współczesności. Mieliśmy okazję poznać księcia Władysława i jego żonę Eufrozynę, którzy opowiadali o początkach miasta. Jedną z atrakcji wystawy jest oryginalny samochód Praga/Oświęcim. Takim wozem w XX-leciu międzywojennym jeździli m.in. Jan Kiepura i Wojciech Kossak – ówcześni celebryci. Muzeum wykorzystuje nowoczesne sposoby przekazywania wiadomości, a więc może stanowić atrakcję dla najmłodszych.
Ostatnim punktem oświęcimskiego programu było muzeum, znajdujące się w jedynej ocalałej z wojny synagodze (Synagoga Chewra Lomdej Misznajot). Tu zobaczyliśmy przedmioty kultu wyznawców judaizmu, takie jak zwój Tory, mezuzę oraz szafę aron ha-kodesz przesłoniętą zasłoną zwaną parochet oraz liczne artefakty znalezione na miejscu zburzonej wielkiej synagogi. Warto dodać, że przy muzeum znajduje się kawiarnia (znakomita kawa i ciasta) oraz sklep z pamiątkami.
Dalsza droga wiodła przez tzw. Krainę Karpia do jej stolicy Zatoru. W mieście o bogatej historii zobaczyliśmy gotycki kościół z XIV wieku, pałac Potockich (obecnie remontowany) oraz rynek. Odwiedziliśmy siedzibę Towarzystwa Miłośników Ziemi Zatorskiej, by spotkać się z miłośnikami miasta i regionu, którzy ciekawie opowiadali o przeszłości i teraźniejszości tego terenu. Dziękujemy Panu Janowi i z niecierpliwością oczekujemy kolejnych wycieczek.

A oto kilka zdjęć z wycieczki;

This entry was posted in Biuletyn "Ze Wzgórza". Bookmark the permalink.